مهلت دوماهه پیام‌رسان‌ها برای ایجاد ارتباط متقابل در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا شرکت‌های بزرگ فناوری را ملزم کرده تا طی چند ماه آینده قابلیتی را ایجاد کنند که کاربران پیام رسان‌های مختلف بتوانند به یکدیگر پیام ارسال کنند.

مهلت دوماهه پیام‌رسان‌ها برای ایجاد ارتباط متقابل در اتحادیه اروپا

به گزارش گروه علم و پیشرفت شهرک صنعتی هرمزگان، اتحادیه اروپا در سال 2022، اعلام کرد قابلیت تعاملی برای پلتفرم‌های پیام‌رسان یک نیاز کلیدی است. قابلیت تعاملی یعنی اینکه کاربران سیگنال، تلگرام یا اسنپ چت بتوانند بدون نیاز به ایجاد حساب برای کاربران واتس‌اپ یا فیسبوک مسنجر پیام ارسال کنند. در واقع قابلیت تعاملی یعنی تعامل پذیری بیشتر بین کاربران شبکه‌های اجتماعی که با نام قانون تعامل از آن یاد خواهیم کرد.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) به سرویس‌های پیام‌رسان جدید اجازه می‌دهد تا از بزرگترین سرویس‌های پیام‌رسان (مانند واتساپ، فیس‌بوک مسنجر و آی مسیج) قابلیت تعامل (قابلیت تبادل پیام) را درخواست کند. این قابلیت ابزاری مهم برای ارتقای رقابت و جلوگیری از انحصارطلبی است.

تعامل پذیری در قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا یک قانون پیچیده جدید با هدف رسیدگی به قدرت شرکت های بزرگ فناوری و جلوگیری از انحصار آنها است. در این قانون مواردی در رابطه با قابلیت تعامل بین شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

بر اساس قانون بازارهای دیجیتال که نوامبر(آبان-آذر) گذشته لازم‌الاجرا شد، شرکت‌هایی با بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه و سرمایه بازار 75 میلیارد یورو به عنوان در‌بانی در نظر گرفته می‌شوند که یک سرویس پلتفرم اصلی را ارائه می‌کنند. شرکت‌های حوزه فناوری بر اساس ابعاد و اندازه خود، تعداد کاربران و درآمدی که به دست می‌آورند به عنوان شرکت‌های تاثیرگذار و دربان این حوزه شناخته می‌شوند.

تحت این قانون به طور خاص، دربان های فناوری ملزم خواهند شد خدمات پیام رسانی خود را با درخواست توسعه دهندگان رقیب و با سایر برنامه های پیام رسان سازگار کنند.

ماده 7 این قانون وظیفه ای را برای دربان های فناوری ایجاد می کند تا از تعامل پذیری و قابلیت ارسال پیام بین برنامه ها اطمینان حاصل کنند.

قانون قابلیت تعامل شامل برنامه‌های پیام‌رسان اپل، گوگل، پلتفرم‌های متا (به عنوان مثال، فیس‌بوک مسنجر، واتس‌اپ، پیام‌رسان دایرکت اینستاگرام) و مایکروسافت می‌شود. این سرویس‌ها روی هم میلیاردها کاربر دارند.

شرکت های دربان فناوری تا ماه مارس 2024(اسفند1402-فروردین1403) فرصت دارند تا از مجموعه کامل تعهدات پیروی کنند، به این معنی که قابلیت همکاری در برنامه های پیام رسان آنها فعال شود.

لازم به ذکر است که پیام‌رسان‌های بومی ایرانی از ابتدای امسال قابلیت ارسال پیام به یکدیگر را اضافه کرده‌ بودند. یعنی کاربر می‌تواند با اکانت خود در یک پیام‌رسان به کاربری در دیگر پیام‌رسان‌ها پیام دهد.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید