ناکامی صهیونیست‎ها در تحقق ادعاها و پذیرش بالاجبار آتش‌بس

کارشناسان بین الملل معتقدند صهیونیست‌ها و آمریکا در ابتدا احساس می‌کردند می‌توانند حماس را شکست دهند برای همین آتش بس را نمی‌پذیرفتند ولی با گذشت بیش از 45 روز فهمیدند توانایی این کار را ندارند.

ناکامی صهیونیست‎ها در تحقق ادعاها و پذیرش بالاجبار آتش‌بس

گروه سیاسی شهرک صنعتی هرمزگان: توافق آتش‌بس موقت در غزه از ساعت 7 صبح امروز به وقت محلی آغاز شده است و رژیم صهیونیستی در حالی به  این توافق تن داد که پیش از آن ادعا می‌کرد تا نابودی کامل حماس آتش‌بسی در کار نیست. ضربه فنی صهیونیست‌ها حدود ۴۸ روز از آغاز حملات رژیم صهیونسیتی به نوار غزه می‌گذرد و صهیونیست‌ها ناکام از رسیدن به اهدافی که مدعی آن بودند در نهایت شرایطی که حماس برای توافق تعیین کرده بود را پذیرفتند. رژیم صهیونیستی برای اینکه به آنچه گفته بود برسد تا کنون بیش از ۱۴ هزار فلسطینی شامل کودکان معصوم و زنان و مردان بی‌گناه را به شهادت رساند، نیروهای این رژیم جنایتکار در این مدت حتی به مدارس و بیمارستان‌ها و پناهگاه‌های مردم هم رحم نکردند ولی در نهایت شاید بهترین واژه ای که می توان به کار برد همان است که مقام معظم رهبری فرمودند؛ یعنی « صهیونیست‌ها ضربه فنی شدند» چه شد صهیونیست‌ها تن به آتش بس دادند؟ همانگونه که گفته شد رژیم صهیونیسنی و حامی اصلی آن در جنایات در غزه یعنی آمریکا پیش از این بارها ادعا کردند تا نابودی نیروهای مقاومت و بازگرداندن اسرا حملات خود را متوقف نمی کنند ولی دیدیم نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه متحمل ضربات سنگینی هم از نیروهای مقاومت فلسطین شدند. با این حال علیرغم جنایات وحشتناکی که در غزه کردند و همچنین علیرغم عدم دستیابی به اهداف خود آتش بس را پذیرفتند آن هم با شرایطی که حماس مشخص کرده بود. در اینجا شاید یکی از مهم ترین سوالات این باشد که چرا آمریکا و رژیم صهیونسیتی که پیش از این با هرگونه آتش بسی مخالفت می‌کردند، آتش بس موقت را پذیرفتند.  

  بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌الملل معتقدند رژیم صهیونسیتی و آمریکا در ابتدا گمان می کردند می توانند نیروهای مقاومت را شکست دهند ولی با توجه به باتلاقی که در آن گرفتار شدند، دیدند فعلا چاره‌ای جز پذیرش آتش بس ندارند. یکی از نکات مهمی که طی این روزها از سوی کارشناسان مختلف در باره چرایی پذیرش آتش بس از سوی تلاویو مطرح می شود، ناکامی صهیونیست‌ها در شکست حماس است. کارشناسان بسیاری معتقدند که صهیونیست ها و آمریکا در ابتدا احساس می کردند می توانند حماس را از بین ببرند برای همین آتش بس را نمی پذیرفتند ولی با گذشت بیش از 45 روز دیدند توانایی این کار را ندارند. رئیسی: رژیم صهیونیستی نتوانست با همه ادعاهای خود، مقاومت را شکست دهد آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور روز گذشته در اجتماع بسیجیان در این باره تاکید می کند که اکنون که آتش‌ بس اعلام شده، به خوبی می توان تحلیل کرد که به یقین فلسطین پیروز میدان است. وی در ادامه خاطرنشان می کند که مگر رژیم صهیونیستی اعلام نکرد می خواهد غزه را تصرف کند، و بعد اعلام کرد به دنبال ضربه زدن به حماس و جهاد اسلامی است، آیا توانست؟   

  رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی جز نفرت جهانی هیچ چیزی نتوانست در این عملیات برای خود به ارمغان آورد، می گوید: امروز همه مردم جهان با هر دین و آیینی از رژیم صهیونیستی و حامیانش در راس آن‌ها آمریکا نفرت دارند و این تنفر به برکت خون مطهر شهدا و کودکان غزه ایجاد شده است.  آیت الله رئیسی ادامه می دهد: رژیم صهیونیستی نتوانسته به اهدافش برسد می‌خواستند مقاومت را زمین‌گیر کنند که نتوانستند، استیصال رژیم صهیونیستی او را در مقابل زنان و کودکان قرار داد و رو به کودک‌کشی و تخریب خانه‌ها آورد که این‌ نهایت استیصال است. ۴ عامل مهمی که باعث شد رژیم صهیونیستی به آتش‌بس تن دهد فؤاد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شهرک صنعتی هرمزگان، ۴ عامل را به هنوان عواملی که باعث شد رژیم صهیونیستی به آتش‌بس تن دهد، مطرح می کند و می گوید: دلیل اول این است که آنها نیاز دارند در سرزمین‌های اشغالی با توقفی که در جنگ ایجاد می‌شود نیروهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازسازی کنند و بعضی از مشکلاتی که در حوزه نظامی دارند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کنند.  

  ایزدی ادامه می دهد: عامل دوم در رابطه با مسائل سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی است که بعد از عملیات طوفان الاقصی یک جمعیت قابل توجهی از صهیونیست ها به همراه خانواده بازداشت شدگان در عملیات طوفان الاقصی، تظاهرات کردند و همه می‌دانند دلیل اینکه خانواده‌های آنها آزاد نشدند و برنگشتند نتانیاهو و دولت نتانیاهو است، برای همین نتانیاهو تلاش دارد با آزادی بخشی از اسرا فشارها را کمتر کند. ایزدی یادآور می شود: نکته سوم بحث فشار بین‌المللی است که به صهیونیست‌ها وارد می‌شود مثل قطعنامه بین‌المللی‌ای که اخیرا برای توقف و آتش‌بس صادر شده بود، برای همین اسرائیلی‌ها تلاش دارند این فشار خارجی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمتر کنند. این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین تاکید می کند که دلیل چهارم هم به بایدن برمی‌گردد که تلاش دارد با برای انتخابات سال آینده آمریکا چهره خودش را ترمیم کند. همه این مسائل در کنار هم منجر شده تا آمریکا و اسرائیل به  همان حرفی برسند که حماس از ابتدا می‌گفت و این نوعی پیروزی برای حماس است که حرفش به کرسی نشست. هانی زاده: صهیونیست‌ها بالاجبار آتش‌بس را پذیرفتند حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا هم در گفت‌وگو با شهرک صنعتی هرمزگان می‌گوید که بنیامین نتانیاهو همه تدابیر و خشونت‌ها را علیه مردم غزه به کار گرفت تا بتواند یک پیروزی سریع نظامی یا سیاسی به دست آورد اما علی‌رغم کشتارها و جنایت‌هایی که انجام داد نتوانست افکار عمومی داخلی را قانع کند.  

  وی همچنین تاکید می کند که اکنون هم ابتکار عمل میدانی و هم ابتکار سیاسی در دست رزمندگان حماس و جهاد اسلامی است و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و حتی نزد افکار عمومی با شکست مواجه شده است. لذا قبول آتش‌بس در این مقطع که قبلاً از سوی بنیامین نتانیاهو مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت نشانه شکست دیگری برای رژیم صهیونیستی است. این شکست‌های پی در پی به طور طبیعی موجب خواهد شد رژیم صهیونیستی وارد چرخه فروپاشی شود. مهمانپرست: شرایط متزلزل سیاسی و نظامی اسرائیل موجب پذیرش آتش‌بس شد رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه هم به خبرنگار فارس می گوید که شرایط سیاسی داخل اسرائیل، شرایط بسیار متزلزلی است، عملیات طوفان الاقصی و عکس‌العمل بسیار نسنجیده و وحشیانه رژیم صهیونیستی شروعی برای پایان اسرائیل است و صهیونیست‌ها دچار ضعف‌های فراوانی هستند.  

  وی همچنین تاکید می کند که پس از ضربه‌ای که به رژیم صهیونیستی وارد شد حیثیت این رژیم به صورت یکجا از بین رفت و آن‌ها سعی کردند این شکست را با حملات وحشیانه، جنایت جنگی و نسل کشی جبران کنند. این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه می گوید: سیستم رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که اصلاً نمی‌تواند وارد جنگ‌ها و درگیری‌های طولانی مدت و فرسایشی شود چون بسیار آسیب پذیر است. چرا که سیاست نظامی رژیم صهیونیستی همواره در راستای وارد آوردن ضربات کوتاه مدت و رسیدن به اهداف تعیین شده است. محمدی: صهیونیست ها نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند هادی محمدی کارشناس مسائل غرب آسیا هم در گفت‌وگویی تلویزیونی با تأکید براینکه صهیونیست‌ها نه تنها به اهداف کلان بلکه به اهداف تاکتیکی خود هم دست نیافتند و تلفات و خسارات زیادی به این رژیم وارد شده، می‌گوید که ۳۰۰ فروند تانک زره پوش و ادوات زرهی که تقریباً یک پنجم همه دارایی نیروی زمینی زرهی اسرائیل است در اینجا هدف قرار گرفته است.  

  این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین عنوان می کند که صهیونیست ها نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند و در یک بن‌بست عملیاتی قرار گرفتند. وی فشارهای بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس و توقف حملات خود به مردم غزه را یکی از دلایا آتش بس می داند و ادامه می دهد: پیگیری ها و فشارهای برخی کشورها مانند ایران برای توقف حملات در کنار فشار افکار عمومی در لندن، واشنگتن و بسیاری از مراکز شهری بزرگ ایالات متحده به چشم می‌خورد، به نحوی که در تاریخ سیاسی لندن این تعداد و حضور مردمی در تظاهرات بی‌سابقه است. صدرالحسینی: اسرائیل به هیچکدام از اهدافش نرسید سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا هم به فارس می گوید: نتانیاهو ادعا می‌کرد در صورتی آتش بس پذیرفته خواهد شد که بتواند حماس را از بین ببرد، همه اسرای خود را آزاد کند، همه تونل‌های زیر غزه را تخریب نماید و مردم غزه را به نقاط معلوم و نامعلوم بکوچاند، ولی مجبور شد با توجه به قدرت مقاومت و حمایت مردم شجاع غزه نه دسترسی به اسرای خود پیدا کند، نه توانست مردم غزه را کوچ بدهد و نه تونل‌های زیر غزه را پیدا کند و نه مقاومت فلسطین و حماس را از بین ببرد. وی ادامه می دهد: صهیونیست‌ها حتی مجبور شدند به خواسته های حماس درباره آزادی اسرا و زندانیان تن دهند.  

  این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین تاکید می کند که تغییر موثر و قابل توجهی در نگرش‌ به موضوعی به نام فلسطین، آرمان فلسطین و مقاومت فلسطین را از این پس خواهیم دید و در معادلات سیاسی امنیتی با آن روبرو باشیم و این تحمیل اراده فلسطینی‌ها و شکست رژیم صهیونیستی موضوع ماندگاری است که قطعا تحولات آینده و ژئوپلیتیک مقاومت را می‌تواند به نفع مردم منطقه رقم بزند. صهیونیست‌ها مجبور به پذیرش خواسته‌های حماس شدند مهدی شکیبایی کارشناس مسائل فلسطین هم در گفت وگو بافارس با اشاره به چرایی آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی تاکید می کند که رژیم صهیونیستی در طول بیش از ۴۵ روز گذشته از همه توانش در حوزه‌های اطلاعاتی، نظامی، استخباراتی و کمک‌ از سازمان‌های اطلاعاتی سایر کشورها استفاده کرد تا هدف معلوم خود که آزادسازی اسرا بود، محقق کند. اما، ۴۵ روز گذشت و آن‌ها موفق نشدند که حتی یک سرنخ از یکی از اسرای خود پیدا کنند. وی ادامه می دهد: این فاجعه بزرگی بود چون همزمان رژیم صهیونیستی را مقابل چشمان ملت‌های منطقه خار کرد و در داخل رژیم نیز، باعث شد فشارهای خانواده‌های اسرای صهیونیستی، فشار بیشتری به مقامات صهیونیستی وارد کند و این فشار را به حدی برساند که رژیم مجبور می‌شود به پیشنهاداتی که از سوی میانجی‌گران این مسئله مطرح شد، تن بدهد. در نهایت نیز، صهیونیست‌ها مجبور به پذیرش آتش‌بس شدند.  

  کارشناس مسائل فلسطین، تاکید کرد:‌ پذیرش آتش‌بس موضوعی بود که آمریکایی‌ها از ۱۵ روز قبل به نتانیاهو و کابینه جنگی اسرائیل اعلام می‌کردند و به صهیونیست‌ها می‌گفتند که امکان این را ندارید بتوانید اهداف معلوم خود را محقق کنید. لذا؛ اجازه بدهید ما وارد یک فرآیند سیاسی شده و آنچه شما می‌خواهید را از طریق فرآیندهای سیاسی به دست بیاوریم که بحث آزادسازی اسرای صهیونیستی نیز از این جمله است. وی ادامه داد:‌ رژیم صهیونیستی ۴۵ روز از همه توان نظامی خود استفاده کرد و بیش از ۱۴ هزار نفر از مردم غزه که بیش از نیمی از آن زنان و کودکان بودند را قتل عام کرد تا بتواند به هدف خود برسد که محقق نشد و در نهایت، مجبور به پذیرش خواسته‌های حماس شد. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید