مسؤولان از این دانش‌آموز یاد بگیرند!

ابوالفضل در یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش، «رفع نقاط حادثه خیز مدرسه» را مطرح کرده بود که بعد از انتخاب شدن در شورای مدرسه، خودش دست به کار شد و به همراه چند نفر از بچه‌های مدرسه، کف حیاط مدرسه را مرمت کردند.

مسؤولان از این دانش‌آموز یاد بگیرند!

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش شهرک صنعتی هرمزگان، خوش قولی و عمل به وعده، یکی از دغدغه‌هایی است که در زمان انتخابات آن هم از هر نوعی، از کاندیداها انتظار می‌رود؛ حالا یک یک دانش‌آموز کلاس پنجمی، الگوی این اتفاق شده است!  ماجرا از آنجا شروع شد که ابوالفضل بختیاری کاندیدای شورای دانش‌آموزی دبستان شهید شکرالهی غرغن شهرستان فریدن استان اصفهان، بلافاصله بعد از اینکه توسط دانش‌آموزان به عنوان منتخب شورای دانش‌آموزی مدرسه انتخاب شد، آستین همت بالا زد و به اولین وعده انتخاباتی‌اش جامه عمل پوشاند. ابوالفضل در یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش، «رفع نقاط حادثه خیز مدرسه» را مطرح کرده بود که بعد از انتخاب شدن در شورای مدرسه، خودش دست به کار شد و به همراه چند نفر از بچه‌های مدرسه، کف حیاط مدرسه را مرمت کردند. وزیر آموزش و پرورش هم در سفر یک روزه خود که به استان اصفهان داشت، از این دانش آموز متعهد و خوش قول تقدیر کرد.

* عرصه‌ای برای مشارکت عملی و حضور فعال دانش‌آموزان در مدرسه شوراهای دانش‌آموزی، عرصه‌ای برای مشارکت عملی و حضور فعال دانش‌آموزان در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و گامی برای تمرین و تجربه مسؤولیت‌پذیری، مشارکت‌جویی، کارگروهی، تقویت، خودباوری و اعتماد به نفس آنان در مدرسه است. انتخابات شوراهای دانش‌آموزی هر ساله در آبان یعنی پس از آغاز رسمی فعالیت مدارس و شکل‌گیری کامل کلاس‌ها در مدارس کشور برگزار می‌شود. بر همین اساس دانش‌آموزان داوطلبی که دارای شرایط لازم جهت کاندیداتوری هستند، ثبت‌نام کرده و تا قبل از انتخابات، تبلیغات در مدرسه انجام می‌دهند.  شوراهای دانش آموزی برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از ارکان مدرسه مورد توجه برنامه‌ریزان آموزش و پرورش قرار گرفت و پس از یک دوره آزمایشی در سال ۱۳۷۹ در مدارس کشور برگزار شد.

 * چرا شوراهای دانش‌آموزی شکل گرفت؟ از جمله اهداف شورای دانش آموزی شامل «تحکیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان»، «تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان»، «تمرین مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند کرد»، «توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آیین‌نامه اجرایی مدارس» و «تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه» است. از دیگر اهداف شوراهای دانش آموزی می توان به «ایجاد زمینه مناسب جهت آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه»، « توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان»، «کسب مهارت های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی ،اجتماعی و زیستی»، «فراهم کردن زمینه مساعد در جهت تبادل تجربیات، تعامل و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسئولان مدرسه» و «تلاش برای غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش آموزان» اشاره کرد. شوراهای دانش آموزی وظایف متعددی دارند که می توان به «بهره مندی از شیوه‌نامه‌های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت های شورای دانش‌آموزی و انجمن های آن با مفاد آیین نامه اجرایی مدارس»، « بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه»، «همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت های مذهبی و انقلابی و ملی در مدرسه»، « اداره امور نشریه‌های دانش آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه»، «همکاری در ارتقای مهارت‌های فرهنگی، هنری علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه» و«همکاری در برگزاری بازدیدها و اردوهای تفریحی، مذهبی و پرورشی» اشاره کرد. از دیگر وظایف این شورا، «همکاری در برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه»، « همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی مدارس در راستای ایجاد زمینه‌های مناسب برای ممارست اقتصادی و دایر نمودن نمایشگاه‌های عرضه دست سازه های دانش آموزان»، «همکاری در امور انتظامی و بهداشتی مدرسه»، «همکاری در تنظیم برنامه امتحانات داخلی مدرسه»، « شرکت در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا مربیان بر اساس ضرورت و ارتباط موضوع» و «ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویق دانش آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی آموزش و پرورشی مدرسه داشتند»، است.

* نگذاریم دانش‌آموزان شعارهای پوچ بدهند! «آنچه مهم است، این بوده که انتخابات شوراهای دانش‌آموزی تمرینی برای آینده است. دانش‌آموزی که امروز شعاری می‌دهد که اجرای آن شدنی نیست، عملا مسؤولی در آینده خواهد بود که شعارهای بدون عمل می‌دهد». این جمله را خانم رضایی مادر یک دانش‌آموز پایه ششم می‌‌گوید و ادامه می‌دهد: هم پسرم و هم دخترم در مدرسه‌های‌شان کاندیدای شوراهای دانش‌آموزی شدند و به آنها گفتم شعارهایی را در انتخابات اعلام کنند که بتوانند بعدا انجام دهند و شعار پوچ ندهند؛ خودم و همسرم هم سعی می‌کنیم به فرزندان‌مان قولی ندهیم که نتوانیم انجام دهیم و اگر قولی دادیم حتما انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش: شوراهای دانش‌آموزی یکی از ارکان تأثیرگذار مدارس هستند رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت روز شوراهای دانش‌آموزی گفت: شوراهای دانش‌آموزی یکی از ارکان تأثیرگذار مدارس هستند که هدف اصلی از تشکیل آن توانمندسازی و تقویت مهارت‌های اجتماعی و مدنی دانش‌آموزان و مشارکت آنان در فعالیت‌های تربیتی و آموزشی است. نقش و جایگاه دانش‌آموزان در طول تاریخ انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست، حضور نوجوانان و جوانان در عرصه‌های متفاوت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میثاق این عزیزان با آرمان‌ها و اهداف والای بنیانگذار انقلاب اسلامی قابل تقدیر است.  همانطور که می‌دانید شعار امسال «شورای دانش‌آموزی پیشران تحقق ایران قوی» است. پس باخود عهد ببندیم ضمن احترام به فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی با آگاهی و عقلانیت در زندگی فردی و اجتماعی مسؤولیت پذیر بوده و بر اساس معیارهای اسلامی رفتار کنیم، کرامت انسانی، امانت داری، خودباوری، کارآمدی احترام به خود و دیگران، اعتماد به نفس، وقت شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون‌گرایی و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهیم و از فرصت‌های آموزشی و تربیتی که به برکت خون شهیدان والامقام برای ما فراهم شده است نهایت بهره را ببریم. به گزارش فارس، شوراهای دانش‌آموزی به شرط اجرای درست، بستر مناسبی برای حضور دانش‌آموزان برای تجربه اندوزی است تا از این تجربه در آینده برای آبادانی و پیشرفت کشور، بهره‌مند است. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید