درخواست سنای فرانسه از دولت ماکرون برای تحریم جمهوری آذربایجان

در ادامه تنش بین پاریس با باکو، سنای فرانسه روز سه شنبه قطعنامه تحریم جمهوری آذربایجان را تصویب کرد.

درخواست سنای فرانسه از دولت ماکرون برای تحریم جمهوری آذربایجان

 به گزارش گروه بین‌الملل شهرک صنعتی هرمزگان، در ادامه تنش بین باکو و پاریس، سنای فرانسه روز سه شنبه با ۲۹۵ رای موافق در برابر یک رای مخالف قطعنامه‌ای را برای تحریم جمهوری آذربایجان تصویب کرد.

به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» در این قطعنامه  از دولت فرانسه خواسته شده است که جمهوری آذربایجان را به دلیل حملات علیه ارمنستان و تجاوز به قره باغ کوهستانی تحریم کند.

این قطعنامه همچنین جمهوری آذربایجان را به دلیل حمله به ارمنستان درسپتامبر محکوم می‌کند و از باکو می‌خواهد نیروهای خود را از ارمنستان خارج کند.

سنای فرانسه همچنین خواستار تضمین این است که وضعیت کریدور «لاچین» که منطقه را به ارمنستان متصل می‌کند، بدون تغییر باقی بماند.

 بر اساس این گزارش، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، فرانسه را متهم کرده که با تسلیح ارمنستان، درگیری در قفقاز را دامن می‌زند.

به دنبال شکست ارمنستان در جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ که در نهایت به انحلال دولت محلی قره باغ در سال جاری میلادی و پیوستن رسمی آن به خاک جمهوری آذربایجان شد برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه در حال تقویت نظامی و تسلیحاتی ایروان برآمده‌اند که مخالفت شدید جمهوری آذربایجان را در پی داشته است.

پاریس طی ماه‌های گذشته سه قرارداد نظامی با ارمنستان امضا کرده که مهمترین آن ارسال سامانه‌های راداری برد کوتاه به نام «گرند مستر ۲۰۰» است. گزارش‌ها همچنان حاکیست که ارمنستان در حال تجهیز خود به پهپادهای پیشرفته است.

وزارت امور خارجه فرانسه اخیرا دو کارمند سفارت جمهوری آذربایجان را در اقدامی متقابل  اخراج کرده است. وزارت خارجه فرانسه در روزهای اخیر در واکنش به اقدام باکو، ۲ دیپلمات این کشور را «عنصر نامطلوب» معرفی و از پاریس اخراج کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «آن بویلون» سفیر فرانسه را برای ابراز اعتراض شدید به اقدامات دو کارمند سفارت فرانسه احضار کرده است.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید