یونان: فرصتی برای گفت‌وگو با ترکیه بر سر مسائل کم اهمیت نداریم

نخست وزیر یونان با اشاره به خرید جت‌های جدید و ارتقا نیروی هوایی این کشور گفت، یونان فرصتی برای گفت‌و‌گو با ترکیه در زمینه مسائل «کم اهمیت» ندارد.

یونان: فرصتی برای گفت‌وگو با ترکیه بر سر مسائل کم اهمیت نداریم

به گزارش گروه بین‌الملل شهرک صنعتی هرمزگان، نخست وزیر یونان روز سه شنبه با اشاره به خرید جنگنده‌های جدید و ارتقا ناوگان کنونی این کشور گفت، یونان فرصتی برای گفت‌و‌گو با ترکیه در زمینه مسائل «کم اهمیت» ندارد.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی»، «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در جریان بازدید از تاسیسات صنعت هوانوردی یونان گفت که آتن با آمادگی قاطع برابر هرگونه جنگ‌طلبی و تهدیدات آشکار پاسخ می‌دهد.

وی افزود: «کسانی که لاف می‌زنند ممکن است در طول شب ناگهان به اینجا برسند، باید بدانند که ممکن است یک شب با واقعیتی تلخ از خواب بیدار شوند.»

نخست وزیر یونان افزود: «بار دیگر می‌گویم که کشور ما بابت موارد کم اهمیت وارد گفت‌وگو نمی‌شود.»

میتسوتاکیس گفت: «با جنگنده جدید “رافال” ، به‌روزرسانی “اف-۱۶” و همچنین خرید اسکادران “اف-۳۵” از آسمان یونان به نحوی که تاکنون سابقه نداشته محافظت می‌شود.»

«باب منندز» قانونگذار ارشد آمریکایی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز از فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به یونان استقبال و خاطرنشان کرد که یونان یک متحد قوی در ناتو است.

این سناتور آمریکایی در پاسخ به سئوالی درباره فروش «اف-۱۶ » به ترکیه گفت: «آرزو دارم ترکیه با آنچه در دوره ریاست جمهوری “اردوغان” بود، متفاوت شده و متحد قابل اعتماد ناتو باشد، از هنجارهای بین‌المللی پیروی کند، با همسایگان خود خصمانه رفتار نکند، من با فروش اف-۱۶ مخالفت کرده‌ام زیرا در نهایت واقعیت این است که ما ترکیه‌ای را در زمان اردوغان ندیده‌ایم که انتظارات را برآورده کند.»

منابع خبری گزارش کردند که ترکیه، همسایه یونان با لحاظ کردن توقف خرید جنگنده اف-۱۶ از آمریکا، برای خرید جنگنده‌ پیشرفته وارد مذاکره شده است. خرید‌های احتمالی ترکیه شامل جنگنده‌های«یورفایتر تایفون»، هواپیماهای ترابری نظامی «سی-۱۳۰ هرکولس» و ناوچه‌های «تایپ-۲۳» است. ترکیه همچنین خواهان خرید موتورهای جدید برای تانک‌های رزمی «ام-۶۰» خود است (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید